چندین سال است که حتما بارها این جمله را در مکالمات شنیده‌اید که قانون مهریه تا ۱۱۰ سکه است که زندانی دارد. طبق قانون جدید مهریه:

  • اگر مرد مال برای توقیف داشته باشد، زن می‌تواند به میزان مهریه خود اموال مرد را توقیف کند، حال هرچقدر که می‌خواهد باشد. (یعنی حتی اگر مهریه بالای ۱۱۰ سکه باشد).
  • اما اگر مرد مالی برای توقیف نداشته باشد صرفا تا زمانی که معادل ۱۱۰ سکه مطابق حکم دادگاه پرداخت نشده باشد و زوج از پرداخت آن خودداری کند؛ زن پس از انجام تشریفات قانونی حق درخواست جلب و بازداشت شدن شوهر را تا زمان پرداخت کردن مهریه دارد.
  • این تلقی که مرد در هر حال باید یکجا به میزان ۱۱۰ سکه پرداخت کند و مازاد بر آن را می‌تواند قسط‌بندی کند هم یک طرز فکر کاملا اشتباهی است. چرا که زوج در صورت نداشتن شرایط مالی پرداخت یکجا، می‌تواند دادخواست اعسار و تقسیط (قسط‌بندی) مهریه را به دادگاه تقدیم کند که پس از اثبات ناتوانی مالی خود، به طور مثال با معرفی شهود یا ارائه فیش حقوقی خود، همان ۱۱۰ سکه هم مشمول قسط‌بندی می‌شود.
  • در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به چه میزان پیش قسط و اقساط ماهیانه تعیین می‌شود، باید بگوییم که تعیین میزان پیش قسط و اقساط ماهیانه در هر مورد به صورت خاص بررسی و اعلام می‌شود. به بیان ساده‌تر در هر مورد مقام قضایی با توجه به عوامل مختلف ازجمله درنظر گرفتن درآمد زوج و… میزان پیش قسط و اقساط ماهانه را تعیین می‌کند.
  • بر خلاف تصور عموم مردم، قانونا دادگاه مکلف نیست حتما مبلغ یا میزان سکه‌ایی را به عنوان پیش قسط برای زوج در نظر بگیرد و امکان دارد بنا به تشخیص خود، چیزی به عنوان پیش قسط تعیین نکند و فقط اقساط ماهانه را در نظر بگیرد.

قانون مهریه زن پس از فوت شوهر چگونه است؟

در صورت فوت شوهر، مهریه زن مقدم بر تقسیم ارث بین وراث است. متاسفانه این تلقی اشتباه وجود دارد که پس از فوت شوهر دیگر مهریه‌ایی به زن تعلق نمی‌گیرد و یا این که تنها عایدی زن سهم‌الارث اوست. در اینجا باید بگوییم پس از فوت شوهر ابتدا باید مطالبات دیگران از وی، که مهریه هم جزیی از آن‌هاست پرداخت شود و اگر پس از پرداخت مهریه به زوجه متوفی مبلغی باقی ماند، بین سایر وراث تقسیم می‌شود. البته در این بین زوجه نیز یکی از وراث است و در نتیجه میزان سهم خود را بر حسب مورد یک چهارم یا یک هشتم (بنا بر داشتن یا نداشتن اولاد) از اموال شوهر متوفی خود به ارث می‌برد.

قانون جدید حق حبس در سال ۱۴۰۰ چیست؟

طبق آخرین رویه قضایی زن می‌تواند تا زمان پرداخت مهریه از سوی زوج، از ایفاء وظایف زناشویی خودداری کند، مشروط بر این‌که مهریه وی حال (عندالمطالبه) باشد. گفتنی است این امتناع باعث اسقاط حق نفقه نخواهد شد و اگر زن قبل از اخذ مهریه به اختیار خود به ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام کند دیگر نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند ولی حقی که برای مطالبه مهریه دارد ساقط نخواهد شد.

 

 

 

منبع: https://bit.ly/36L8W5m