۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

طلاق توافقی

بررسی شرایط طلاق توافقی و مراحل طلاق توافقی با وکلای پایه یک مجرب وکیل طلاق توافقی
 بدون حضور زوجین در تمام مراحل طلاق توافقی حتی مشاوره حدود ۱۰ روز کاری
حق الوکاله ( هزینه طلاق توافقی ) هر وکیل طلاق توافقی ۱ میلیون و پانصد هزار تومان با جمع هزینه‌ها برای ۲ نفر ۳ میلیون هشتصد هزار تومان
مشاوره تلفنی رایگان

طلاق توافقی

مشاوره پیش از طلاق توافقی

مشاوره پیش از طلاق توافقی در بسیاری از موارد می‌تواند به حل مشکلات زوجین کمک کند. بر طبق قانون حمایت از خانواده سال ۹۱ مشاوره قبل طلاق الزامی است و متقاضیان باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و با انتخاب تاریخ مراجعه و مرکز غربالگری مورد نظرشان، فرآیند طلاق را آغاز کنند. در قدم بعدی مرکز غربالگری مذکور زوجین را به یک مرکز مشاوره از زیرمجموعه بهزیستی معرفی می‌کند.

مشاوره مزایای فراوانی دارد؛ گاهی ممکن است زوجین بدون مشکل ریشه‌ای به دلیل لجبازی تصمیم به طلاق گرفته باشند و یا به طور کلی مشکل آن‌ها قابل حل باشد. در چنین مواردی که ادامه زندگی هنوز امکا‌ن‌پذیر است، مشاوره می‌تواند راهگشای مسیر باشد و زوجین را از جدایی منصرف کند. در هر صورت تصمیم نهایی در خصوص طلاق به عهده زوجین است و اگر به طلاق اصرار کنند، مشاور گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر خواهد کرد و زوجین می‌توانند با ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، درخواست خود را به دادگاه ارسال کنند.

نکته

به این باوریم که مشاوره مفید است حداقل مزیت آن جلوگیری از تصمیم‌های آنی است؛ ولی در صورت اصرار و عدم تمایل زن و شوهر با توجه به بعضی روش‌های حقوقی و از مجرای کاملا قانونی تمام مراحل طلاق توافقی توسط دو وکیل طلاق توافقی در مدت زمان تقریبی ۱۰ تا ۱۵ روز کاری رای طلاق گرفته می‌شود. شایان ذکر است که به طور کلی عملکرد این مراکز مشاوره با توجه به طولانی کردن مراحل آن مثبت است و موجب انصراف بعضی از زوجین از طلاق شده است.

 

عده طلاق توافقی چیست؟

عده مدت زمانی است که زن بعد از طلاق در آن دوره نمی‌تواند با مرد دیگر ازدواج کند. در نکاح دائم عده سه ماه و ده روز و در نکاح موقت، یک ماه و ۱۵ روز است. اگر در این دوره معلوم شود که زوجه حامله بوده، با وضع حمل عده زن تمام می‌شود؛ حتی اگر این وضع حمل یک روز بعد از طلاق باشد.

بعد از جاری شدن صیغه طلاق در طلاق رجعی، در یک مدت مشخص که عده نام دارد، زوج می‌تواند به زوجه بدون جاری شدن صیغه عقد مجدد، رجوع کند. در مقابل در طلاق بائن امکان رجوع وجود ندارد و برای شروع مجدد زندگی باید خطبه عقد تازه‌ای جاری شود.

در مورد عده در طلاق توافقی، نظرات متفاوتی ارائه شده است. برخی معتقدند طلاق توافقی از نوع خلع و مبارات است و در نتیجه جز طلاق بائن است و عده ندارد؛ مگر اینکه زن مالی را به مرد برای طلاق بخشیده باشد و بعد از طلاق به این مال رجوع کرده باشد. در این حالت مرد نیز می‌تواند به زن رجوع کند. به عبارت دیگر برخی معتقدند طلاق توافقی طلاق بائن است و عده ندارد.

در مقابل برخی معتقدند طلاق توافقی نیز طلاق رجعی است و سه ماه و ده روز عده دارد؛ مگر در صورت باردار بودن زن که در این حالت عده زمان حمل به اتمام می‌رسد.

به طور کلی باید گفت که طلاق توافقی هم به صورت خلع  و مبارات و هم به صورت رجعی قابل تصور است. اما اگر زوجه در زمان طلاق توافقی باکره باشد، دیگر عده‌ای وجود نخواهد داشت و امکان رجوع نیز برای مرد قابل تصور نیست.

 

آیا برای طلاق توافقی حضور زوجین الزامی است؟

طلاق ممکن است از سوی یکی از زوجین یا هردوی آن‌ها باشد. طلاق یک‌طرفه نیز ممکن است طلاق توافقی باشد.

در هر صورت در جایی که زن و مرد با توافق بر سر مسائل مختلف مانند نفقه، مهریه و حضانت از یکدیگر جدا می‌شوند، طلاق توافقی محقق شده است. به طور کلی طرفین باید برای برخی امور در فرآیند طلاق حضور داشته باشند.

برای مثال اگر زوجه باکره باشد باید برای ثبت این موضوع به پزشکی قانونی رجوع کند و اگر هم باکره نیست باید تست بارداری دهد. حضور در جلسات مشاوره نیز باید توسط خود زوجین انجام شود. اما بقیه فرآیند طلاق با اعطای وکالت به وکیل قابل انجام است. به عبارت دیگر زوجین می‌توانند به وکیل طلاق توافقی مراجعه کنند و به او برای طلاق وکالت دهند.

 

 

 

منبع : https://sitevakil.com/%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%81%d9%82%db%8c/

۳۰ خرداد ۰۰ ¡ ۱۲:۵۵ ۰ äÙÑ ãæÇÝÞíä ۰ ãÎÇáÝíä ۰
law.journal

تقسیم ارث و دریافت گواهی انحصار وراثت با وکیل

بدون حضور موکل و سایر وراث در کمترین زمان ممکن گواهی انحصار ورثه توسط وکیل انحصار وراثت اخذ و تقسیم ارث انجام خواهد شد.
در صورت ناقص بودن مدارک یا همکاری نکردن بعضی از وراث نیز گواهی اخذ خواهد شد.
برای پشت سر گذاشتن مراحل تقسیم ارث ، با ما تماس بگیرید.

 تقسیم ارث

قانون انحصار وراثت در سال ۱۴۰۰

قانون انحصار ورثه در سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۹ تفاوت چندانی ندارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با هم به موضوع انحصار ورثه و قوانین مربوط به آن بپردازیم و با نکات حقوقی و مقررات مربوط به تقسیم ارث متوفی آشنا شویم.

قانون تصدیق مصوب ۱۳۰۹

فصل دهم قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹
بند ث ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴
هرکس که فوت می‎‌کند میبایستی اولاً ورثه او مشخص و ثانیاً میزان سهم الارث آن‌ها مشخص شود. به این گواهی که مشتمل بر مشخصات وراث و سهم الارث آن‌ها است گواهی انحصار ورثه می‌گویند.

نکته مهم:

توجه داشته باشید لزومی ندارد که لیست اموال متوفی را به شورای حل اختلاف اعلام کنید. زیرا تقسیم ارث با صدور گواهی انحصار ورثه تفاوت دارد. گرفتن انحصار وراثه به معنای تقسیم اموال نیست بلکه فقط تعیین وارث و میزان سهم از ارث است. در ادامه در مورد هر یک توضیحات بیشتری خواهیم داد. با خدمات وکلای هوداد می‌توانید بهترین وکیل انحصار وراثت را داشته باشید.

ورثه چه کسانی هستند؟

مطابق قوانین کشور اولاً اقلیت‌های مذهبی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی در تقسیم سهم الارث و تعیین ورثه مطابق مقررات خود عمل می‌کنند. برای ایرانیان شیعه قانون ۳ طبقه مشخص کرده است که طبقه اول نسبت به طبقه دوم اولویت دارد و همینطور طبقه دوم نسبت به طبقه سوم. بنابراین به غیر از زن و شوهر که همیشه ارث می‌برند برای اقدام نسبی تا وقتی که حتی یک نفر از طبقه بالاتر باقی باشد، نوبت به وراث طبقه بعد نخواهد رسید. میزان سهم الارث را هم قانون مشخص کرده است.

آثار داشتن گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی است که از سوی شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت شخص متوفی صادر می‌شود و بر اساس آن میزان سهم‌الارث ورثه تعیین می‌شود. هر شخص ذی‌نفعی از جمله ورثه، برای اقدامات حقوقی و قانونی مربوط به اموال متوفی باید گواهی مذکور را ارائه کند. به طور کلی بدون گواهی انحصار ورثه، تقسیم و انتقال ترکه امکان‌پذیر نخواهد بود.

در سال ۱۳۹۹ بخشنامه‌ای توسط وزارت دادگستری صادر شد که بر طبق آن اگر یک نفر بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال اموال داشته باشد، بعد از فوت وی باید گواهی نامحدود صادر شود و آگهی آن نیز در روزنامه منتشر گردد. در گذشته ملاک برای صدور گواهی انحصار ورثه نامحدود، دارایی تا ۳۰ میلیون ریال بود که در حال حاضر به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر، اگر اموال متوفی کمتر از این مقدار باشد، گواهی محدود توسط شورای حل اختلاف صادر می‌شود و نیازی به نشر آگهی نخواهد بود. به همین دلیل مدت زمان دریافت گواهی محدود کوتاه‌تر از انحصار ورثه نامحدود است و در ۳ تا ۷ روز صادر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: شرایط و مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۰

 

چه کسانی می توانند درخواست گواهی انحصار ورثه بدهند؟

هرکدام از ورثه یا هر ذینفع دیگری فرض کنید شخصی از متوفی بابت چکی طلبکار بوده و به عمد وراث اقدام جهت اخذ گواهی حصر وراثت نمی‌کنند. از طرفی برای اقامه دعوی برای طلب بایستی به دادگاه علاوه بر مستندات طلب ارائه کرد، در این راستا طلبکار می‌تواند از شورای حل اختلاف با ارائه مستندات تقاضای صدور گواهی نماید.

انحصار وراثت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان به چند عامل بستگی دارد:

  • اگر درخواست حصر وراثت نامحدود باشد در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می‌شود و یک ماه باید از زمان نشر آگهی بگذرد تا شورای حل اختلاف اقدام به صدور گواهی کند.
    به عبارت دیگر می توان گفت تا چاپ در روزنامه معمولاً ۱۰ روز طول می‌کشد، ۱ ماه هم که مهلت گذشتن چاپ در روزنامه برای اعتراض احتمالی است؛ پس از آن تا صدور رای و ابلاغ معمولاً ۱۰ روز دیگر باید زمان سپری شود. به عبارت دیگر مدت زمان گرفتن آن بعد از فوت با وکیل انحصار وراثت ۴۰ الی ۵۰ روز است.
  • مدت زمان اخذ گواهی نامحدود کمتر از یک هفته کاری است.
  • اگر مدارک ناقص باشد یا اصل شناسنامه‌ها و غیره موجود نباشد، استعلام از اداره ثبت احوال هم کمی زمان بر خواهد بود.

گذشته از تفاوت نشر آگهی ذکر شده باید توجه داشت که اگر بخواهید اموالی را از ماترک بفروشید حتی با رضایت همه وراث در هنگام انتقال سند رسمی داشتن گواهی انحصار ورثه نامحدود الزامی است. اگر هم متوفی در بانک یا سایر موسسات مالی پولی داشته باشد برای وصول آن بایستی مالیات پرداخت کرد گواهی حصر وراثت نامحدود و گواهی از اداره مالیات اخذ نموده.

 

 

 

منبع: انحصار وراثت

۳۰ خرداد ۰۰ ¡ ۱۲:۵۰ ۱ äÙÑ ãæÇÝÞíä ۰ ãÎÇáÝíä ۰
law.journal