چگونگی قسط‌ بندی مهریه

مانند هر واقعه یا قرارداد حقوقی دیگر، عقد ازدواج نیز برای طرفین حقوق و تعهداتی ایجاد می‌کند. یکی از حقوق مالی که به واسطه عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. زن بعد از ازدواج مالک مهریه می‌شود و می‌تواند آن را مطالبه نماید. با این حال در برخی موارد ممکن است دادگاه پرداخت مهریه از سوی زوج را قسط بندی کند؛ در همین راستا در این مقاله به بررسی اعسار زوج و چگونگی قسط بندی مهریه می‌پردازیم.

 

مطالبه مهریه توسط زوجه

همان‌طور که گفته شد، مهریه حق مسلم زن است و به دو نوع مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه تقسیم می‌شود. در نوع اول زن تنها زمانی می‌تواند درخواست مهریه کند که مرد استطاعت و توان پرداخت همه یا بخشی از مهریه را داشته باشد.

اما در نوع دوم، زوجه هر زمان که مهریه را طلب کند زوج موظف به پرداخت آن است. لازم به ذکر است که در حال حاضر مهریه تا ۱۱۰ سکه قابل اجرا است و امکان جلب زوج تا این مقدار وجود دارد و برای مهریه بیشتر از این تعداد سکه، ملاک پرداخت، وضعیت مالی و توانایی او است.

 

اعسار به چه معناست و معسر کیست؟

اعسار به معنی فقر و تنگدستی است و مربوط به حالتی است که شخص توان پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های خود را ندارد. ادعای اعسار زمانی مطرح می‌شود که شخص به پرداخت مالی محکوم شده و او مدعی است که توان پرداخت مال مذکور را ندارد. در این حالت باید ادعای اعسار کند.

در خصوص مهریه نیز، زوج معسر می‌تواند ادعای اعسار خود و عدم توانایی پرداخت کل مبلغ مهریه را اثبات نماید و از دادگاه تقاضا کند که به او اجازه دهد تا مهریه را به صورت تقسیطی به زوجه بپردازد.

 

دادخواست اعسار

به دادخواستی که در آن مرد اعلام می‌نماید که توان پرداخت یک‌جای مهریه همسرش را ندارد، دادخواست اعسار گفته می‌شود. این داداخواست همراه با تقاضای تقسیط مهریه به دادگاه ارائه می‌شود. هر لایحه دادخواستی باید حداقل ۴ شاهد داشته باشد که هر کدام باید جداگانه به ناتوانی مرد در پرداخت مهریه اظهار کنند و اظهارات خود را امضا نمایند. لازم به یادآوری است که این افراد نباید با مرد نسبت فامیلی داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: دریافت مشاوره از وکیل انحصار وراثت مجرب در گروه وکلای هوداد

 

مدارک مورد نیاز برای اثبات اعسار و قسط بندی مهریه

برای درخواست تقسیط مهریه باید مدارک زیر را ارائه کرد:

برگه قضایی دادخواست

کپی دادنامه صادر شده در مورد مهریه

مدارکی دال بر وضعیت مالی مرد مانند فیش حقوقی او

استشهادیه محلی

چگونگی قسط‌ بندی مهریه

نحوه تقسیط مهریه

در خصوص قسط بندی مهریه دادگاه به صورت موردی در هر پرونده با توجه به شرایط مالی مرد و میزان درآمد و اموال او تصمیم می‌گیرد. به همین دلیل میزان قسط و نحوه تقسیط مهریه توسط دادگاه برای همه افراد یکسان نیست و در هر پرونده متفاوت است.

به عبارت دیگر زوجه ابتدا مهریه خود را مطالبه می‌کند، در مرحله بعدی زوج ادعای اعسار می‌نماید، در اینجا دادگاه اموال مرد و درآمد او را بررسی می‌کند و با توجه به موقعیت مالی و اقتصادی او، به پرداخت مهریه به صورت قسطی حکم می‌دهد. رایی که قاضی دادگاه خانواده در خصوص اعسار از پرداخت مهریه صادر می‌نماید در مرحله بدوی تا ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر استان قابل اعتراض است.

 

 

 

منبع:

 https://cutt.ly/NYgxu3p